الأربعاء، 26 نوفمبر 2008

الفشل

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


الفشل ده طبعا خاص بيا انا ونبتدى نحكى عنه

الفشل فى النجاح فى الثانوية العامة بمجموع محترم (جبت 72%) ودخول كلية من كليات القمة وده بعد كده اثر تأثير كبير فى باقى الفشل اللى فى حياتى

بعد كده فشلى فى تحقيق طموحى وانى احصل على تقدير مرتفع واتعين معيد فى الكلية (تقديرى هو التقدير الشعبى جــيـــــــد) وبعد كده فشلى فى العمل فى مجال تخصصى او بمعنى اصح فشلى فى مجال العمل عموما وبالتالى ترتب عليه الفشل فى مشروع جوازى من الانسانه اللى بحبها وده انا بعتبره هو النتيجه الاهم لكل الفشل بتاعى

طبعا اى حد يشوف الموضوع ده يقول ده واحد معقد واخد صدمة عاطفيه عامله له وش انا اقوله كلامك صح

بس شوف معايا الجاى ده

*لما ماتعرفش تدافع عن حقك فى شغل انت احق بيه من واحد اخد نفس كليتك بس فى 7 سنين وتقديرة العام مقبول وهو يتعين وانت يستغنو عنك وايه السبب انه هو معاه واسطه وانت فاشل مش معاك واسطه وتسيب الشغل والمنصب المحترم اللى كنت بتعد نفسك انك هتبقى فيه (يادوب كنت هتبقى محاسب فى بنك كبير بس )

*لما تبقى انسان صادق واى شخص يسألك عن أى حاجه تقولة الحقيقه وتلاقى الناس مش بتمدح فيك انك صادق او طيب او حتى على نياتك وتلاقيهم بيقولو عنك انسان عبيط وماتعرفش حاجه فى الدنيا

*لما تبص تلاقى كل اللى من حواليك بيستغلوك لاغراض شخصيه ليهم ومش مهم اى حاجه انت عاوزها حتى الناس القريبه منك جدا بيعملو كده

*لما تحس انك وحيد فى الدنيا على الرغم من كل الناس اللى حواليك
* لما يبقى عندك شعور بالغربه وانت عايش فى بلدك ووسط اهلك
* لما تبقى مش لاقى اى حد تشتكي له همك والحاجة اللى مزعلاك
-- اعتقد بعد دا كله ان العيب فيا مش فى الناس اللى حواليا وطبعا ده اثبات اكيد ودليل قاطع على الفشل
مش كده برضه ؟

ليست هناك تعليقات: